Divat,  Magazin

Zara titkos világának felfedezése

A nyár közeledtével izgalmas új trendek várhatóak a divat világában, amelyek a romantika, a cowboy stílus és a rock and roll hatásait ötvözik. Mehdi Sousanne, a Zara tervezője, aki a márka sikerének kulcsszereplője, úgy véli, hogy ez a nyár igazán különleges lesz a divat iránt érdeklődők számára. A Zara, amely az Inditex cégcsoporthoz tartozik, a világ legnagyobb divatkereskedője, többek között olyan márkákat is üzemeltet, mint a Massimo Dutti és a Pull & Bear. A vállalat működéséhez 1800 beszállítóra támaszkodik világszerte, azonban a ruhák többsége Spanyolországba kerül, ahol azokat 97 ország boltjaiba küldik el.

A Zara nem hirdet, és ritkán ad interjút, de a közelmúltban ünnepelte első boltja megnyitásának 50. évfordulóját. Ebből az alkalomból Galicia területén található hatalmas központjukba látogattam el, hogy bepillantást nyerjek a titokzatos márka működésébe. A cég olyan gyorsan változó piaci körülmények között találja magát, amelyet az ultraolcsó online riválisok, mint a Shein és a Temu megjelenése is nehezít, akik közvetlenül Kínából szállítanak. Ezzel szemben Oscar Garcia Maceiras, az Inditex vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy az Egyesült Államok vámjai nem befolyásolják a cég ellátási láncát, és Zara továbbra is terjeszkedni kíván az Egyesült Államokban, amely jelenleg a második legnagyobb piaca.

A cég azóta sokat fejlődött, hogy az első boltja megnyílt A Coruna városában. Jelenleg 350 tervező dolgozik a cégnél, akik 40 különböző országból érkeztek. Mehdi szerint a tervezés során nincsenek merev szabályok; az egész az érzésekről szól. Inspirációt meríthetnek az utcai divatból, a filmművészetből vagy a divatbemutatókból is. Az elképzeléseket egy hangulatlap elkészítése után vázlatok formájában dolgozzák ki. A minta készítő szobában a tervek papírmintákká alakulnak, amelyeket manökenekre tűznek fel. A varrónők ekkor készítik el az első szövetmintákat, amelyek a próbaalkalmak során kerülnek bemutatásra. Mar Marcote, a minta készítő, aki 42 éve dolgozik a cégnél, minden ruhadarabot alaposan megvizsgál, mielőtt az véglegesen gyártásba kerülne. „Amikor befejezed a terméket, és látod, hogy jól néz ki, és néha még el is fogy, az csodálatos” – mondja.

A Zara megváltoztatta a vásárlási szokásainkat. Korábban a kiskereskedők évente csupán két fő kollekciót adtak ki, tavaszi/nyári és őszi/téli. Az évtizedek alatt a legtöbb lánc a gyártást alacsony költségű gyárakba helyezte át a Távol-Keleten, így a ruhák akár hat hónappal később érkeztek meg. Ezzel szemben a Zara közelibb beszállítókat keresett, és sokkal gyakrabban változtatta a termékeit, lehetővé téve, hogy gyorsan reagáljon a legfrissebb trendekre. A ruháinak több mint fele Spanyolországban, Portugáliában, Marokkóban és Törökországban készül, de az üzlet központjában is üzemel egy kis gyártómű, amely lehetővé teszi a gyors termékforgalmat.

A logisztika és az adatok kulcsszerepet játszanak a Zara sikerében. A ruhák minden darabja Spanyolországban, valamint Hollandiában található elosztó központokból kerül csomagolásra és kiszállításra. Maceiras vezérigazgató szerint a pontosság rendkívül fontos, mivel ez lehetővé teszi a cég számára, hogy utolsó pillanatban is helyes döntéseket hozzon a termékek elhelyezésével kapcsolatban. A központban a termékmenedzserek valós idejű adatokat kapnak arról, hogyan teljesítenek a ruhák az üzletekben világszerte, és ez a visszajelzés segít a tervezőknek és vásárlóknak a szezon során a termékpaletta módosításában.

A Zara nem követi riválisait abban, hogy folyamatosan akciózzon; az árengedményeket csak a féléves leárazások idején alkalmazza. Ugyanakkor a cég az utóbbi időszakban lassabb értékesítési növekedést tapasztalt, ami aggodalomra ad okot. William Woods, az európai kiskereskedelem elemzője, hangsúlyozza, hogy a legnagyobb kihívás az Inditex számára a relevancia megőrzése egy olyan divatpiacon, amely egyre gyorsabbá és olcsóbbá válik. A jövőbeli kilátások tehát egyre inkább kérdésessé válnak, ahogy a Zara igyekszik megtartani pozícióját a piacon, miközben új kihívásokkal kénytelen szembenézni.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c62j2dxe9zyo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük