
Xbox árak emelkednek világszerte a vámok miatt kialakult bizonytalanság közepette
A Microsoft nemrégiben jelentette be, hogy jelentős mértékben megemeli az Xbox konzoljai árát, hivatkozva a növekvő fejlesztési költségekre és a „piaci körülményekre”. Az árnövekedés mértéke országonként változó, az Egyesült Királyságban az Xbox Series S ára 50 fonttal emelkedett, így az új ár 299,99 font lett. Az Egyesült Államokban még drasztikusabb áremelkedéseket tapasztaltak, mivel a Series X ára 100 és 130 dollár között nőtt, a modelltől függően. Ez a lépés egy olyan időszakban történik, amikor az amerikai vámok, amelyek szakértők szerint tovább növelhetik a fogyasztói árakat, globális gazdasági bizonytalanságot gerjesztenek. A Microsoft azonban nem mondta ki egyértelműen, hogy a vámok állnának az árnövekedés mögött.
Az Xbox árainak emelkedése más országokban is megfigyelhető, például Európában a Series S ára 80 euróval nőtt, míg Ausztráliában 50 dollárral emelkedett. Ez a változás jelentős ellentmondásban áll az iparág hagyományos irányvonalával, ahol általában az új konzolok megjelenése után az árak csökkennek. A Microsoft a vállalat hivatalos blogján kiemelte, hogy tisztában van azzal, hogy ezek a változások kihívást jelentenek, és hogy az emeléseket alapos mérlegelés után hozták meg a piaci feltételek és a növekvő fejlesztési költségek figyelembevételével.
Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdiók alapítója a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy az árnövekedés „elkerülhetetlen” volt, és azt a jelenlegi vámzavarok is katalizálták. Azt is hozzátette, hogy a játékosok szenvedhetnek a legjobban a helyzetből, mivel kicsi a remény arra, hogy az árak csökkenjenek. Gonzalez arra figyelmeztetett, hogy ez jelentősen befolyásolhatja a Microsoft már amúgy is szerény Xbox eladásait, és szélesebb iparági következményeket is kiválthat. „Valószínű, hogy ez nem az utolsó árnövekedés, amit látunk” – fűzte hozzá.
Christopher Dring, aki a játékiparról ír a Game Business hírlevélben, szintén megemlítette, hogy a vámok „biztosan” részei voltak az árak megemelésére irányuló döntésnek. „Mivel a kiegészítők és alkatrészek Kínában készülnek, a kapcsolat egyértelmű” – mondta. Emellett azonban más tényezők is szerepet játszanak, például az infláció, a valutaárfolyamok változása és az üzleti költségek általános növekedése. „Mindez zűrzavart okoz egy olyan iparágban, amely korlátozott növekedést mutat” – tette hozzá. „A konzolos játék szegmens húsz év alatt alig nőtt felhasználószám szempontjából, miközben a gyártási és játékkészítési költségek exponenciálisan emelkednek. Minden költségnövekedés, akár egy kis vám is, komoly hatással lehet ezeknek az eszközöknek a jövedelmezőségére.”
Történelmileg a konzolok megjelenése utáni években az árak csökkentek, de a jelenlegi generáció esetében ennek éppen az ellenkezője tapasztalható. Például a Sony eredetileg 2020-ban 360 fontért listázta a PlayStation 5 digitális kiadását az Egyesült Királyságban, de az ár az évek során 429,99 fontra emelkedett. Eközben a jövőbeli Xbox játékok ára is kérdéses, mivel a cég bejelentette, hogy várakozásaik szerint „néhány új, első fél által fejlesztett játékuk” 2025-ben 79,99 dollárba fog kerülni. Ez az a kiskereskedelmi ár, amelyet a Nintendo a közelgő Mario Kart World számára bejelentett – egy ár, amely aggodalmat keltett a játékosok körében, akik „hozzáférhetetlennek” nevezték azt. Azonban a Mario Karttól eltérően, amely digitálisan olcsóbban elérhető, mint fizikális dobozos változatban, a Microsoft közölte, hogy az új ár mindenki számára azonos lesz. A cég azt is tisztázta, hogy nem tervezi a meglévő játékok árának emelését, csak bizonyos új címek esetében, amelyeket a vállalat magának fejlesztett. A Microsoft nem kívánta megmondani, hogy tervezik-e a jövőbeli játékok áremelését az Egyesült Királyságban is, megjegyezve, hogy „a helyi árak országonként és platformonként eltérhetnek”.

