
M&S leállítja az online rendeléseket és visszatérítéseket ad a kibertámadás után
A Marks & Spencer (M&S) bejelentette, hogy leállította online megrendeléseit, mivel a cég küzd a közelmúltban történt kibertámadás következményeivel. A problémák már a múlt hétvégén elkezdődtek, amikor a vásárlók először jelezték, hogy nehézségekbe ütköznek az online vásárlás során. Kedden a kiskereskedő megerősítette, hogy egy „kiberincidens” áll a háttérben. Ennek következtében az M&S teljesen felfüggesztette az online megrendeléseket, beleértve az élelmiszer- és ruházati szállítást is, és bejelentette, hogy visszatérítéseket fog indítani azoknak a vásárlóknak, akik pénteken rendeltek.
A bejelentést követően a cég részvényei 5%-kal csökkentek, de ezt követően valamelyest helyreálltak. Szombat reggel továbbra is szüneteltek az online rendelések. Az M&S a közösségi médián keresztül kért elnézést a vásárlóktól a kellemetlenségek miatt. A cég közleménye szerint tapasztalt csapata, melyet vezető kiberbiztonsági szakértők támogatnak, azon dolgozik, hogy mielőbb újraindítsák az online és az alkalmazásos vásárlást. Különösen hálásak a vásárlóknak, munkatársaknak és partnereknek a megértésükért és támogatásukért.
A fizikai üzletek nyitva tartanak, és a cég igyekszik biztosítani, hogy a vásárlók ne szenvedjenek hátrányt a kibertámadás miatt. Korábban az M&S olyan problémákkal szembesült, amelyek a kontaktmentes fizetéseket, a Click & Collect szolgáltatást, valamint a ajándékkártyával történő vásárlásokat érintették. A cég azt is jelezte, hogy a kibertámadás következményeként az ajándékkártyák, elektronikus ajándékkártyák és kreditnyugták jelenleg nem használhatók mint fizetési mód sem az üzletekben, sem online.
A cég az ügyfelek kérdéseire reagálva megerősítette, hogy akik már kaptak értesítést arról, hogy egy termék készen áll az átvételre, azok bemehetnek az üzletbe és átvehetik azt. A cég hangsúlyozta, hogy minden csomagot az üzletekben tartanak, amíg további értesítést nem kapnak, így nem kell tartaniuk attól, hogy visszaküldik azokat. Ugyanakkor többen bírálják a céget a helyzet kezelésével kapcsolatban, különösen a vásárlók felé irányuló kommunikáció miatt. Egy felhasználó például azt panaszolta, hogy miután egy nappal korábban azt hallotta, hogy az ajándékkártyákkal kapcsolatos problémát megoldották, az üzletben ismét elutasították a vásárlását.
Bár sokan frusztráltak, a közösségi médiában egyesek dicsérték az üzletek munkatársait a szolgáltatásaikért a nehézségek közepette, és arra kértek mindenkit, hogy ne öntsék a haragjukat a dolgozókra. Azonban sok vásárló továbbra is kérdéseket tett fel a már meglévő vásárlásokkal, rendelésekkel és visszatérítésekkel kapcsolatban, és arra kíváncsiak, hogy ezek milyen hatással lesznek a kibertámadás következményeire.
Az online élelmiszerbolt, az Ocado, amely az M&S élelmiszereit értékesíti, nem érintett a problémákban, mivel teljesen külön rendszerrel működik. Az Információs Hatóság képviselője a BBC-nek azt mondta, hogy az M&S „értékeli az információkat”, miután a cég tájékoztatta őket az incidensről. A cég kedden bejelentette, hogy értesítette a Nemzeti Kiberbiztonsági Központot (NCSC), és a Nemzeti Bűnüldözési Ügynökség arról tájékoztatta a BBC-t, hogy együttműködik az NCSC-vel a cég támogatásában.
A pénteki frissítésben az M&S azt mondta, hogy az online megrendelések felfüggesztése a „proaktív menedzsment” része az incidens során. A cég csapata, vezető szakértők támogatásával, keményen dolgozik az online műveletek helyreállításán és a vásárlók kiszolgálásán. A kibertámadás folytatásával kapcsolatban szakértők találgatnak arról, hogy mi állhat a háttérben. Nathaniel Jones, a Darktrace kiberbiztonsági cég biztonsági és AI stratégiáért felelős alelnöke elmondta, hogy az M&S online értékesítéseinek leállítása azt mutatja, hogy „milyen következményekkel járhatnak ezek a támadások a bevételi forrásokra nézve”. William Wright, a Closed Door Security kiberbiztonsági cég képviselője úgy véli, hogy a helyzet „signifikáns hatással” lehet a cégre, hiszen az adatok szerint a bolt eladásainak közel egynegyede online történik, így a leállás bármennyi ideig tart, anyagilag meg fogja viselni az M&S-t.
Az M&S a legújabb nagy márka, amely jelentős zűrzavart tapasztalt online szolgáltatásainál az utóbbi hónapokban. A Morrisons például tavaly karácsonykor hatalmas problémákkal küzdött, amikor a rendelések törlésre kerültek és kedvezmények nem érvényesültek. Az ezt követő hónapokban két nagyobb banki leállás is tapasztalható volt, különösen a fizetési napokon. A Barclays januárban súlyos IT problémákkal küzdött, amelyek az applikációt és az online banki szolgáltatásokat érintették, ami 12,5 millió fontos kártérítési kötelezettséget vonhatott maga után. Februárban több bank, köztük a Lloyds is leállásokkal nézett szembe, ami miatt a vállalkozások nem tudták kifizetni dolgozóikat. A NCSC arra figyelmezteti a cégeket, hogy ellenőrizzék IT segítségnyújtási „jelszó-visszaállítási folyamatukat”, mivel a hackerek a kiskereskedőket célozzák meg. A kibertámadás következményei továbbra is jelentős hatással vannak az M&S működésére, és a cég vezetője nyilvánosan is bocsánatot kért az okozott zűrzavarért, amely az online műveleteik felfüggesztéséhez vezetett. Jelenleg nincs információ arról, hogy ki hajtotta végre a támadást, vagy mikorra állnak helyre a rendszerek, de a BBC értesülései szerint az élelmiszer-ellátás várhatóan a hét végére normalizálódik.

