
A milliárdos érdeklődése a Royal Mail iránt: mi áll a háttérben?
Április végén egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky veszi át a 500 éves Royal Mail irányítását, aki egy futballklub társtulajdonosa és jelentős befektető egy brit szupermarketláncban. De vajon miért érdeklik őt ennek az elöregedett intézménynek a sorsa? Kretinsky, aki 49 éves és a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér, titokzatos stílusa miatt a „cseh Sphinx” néven is ismert. Az elvárásoknak megfelelően, Claridge’s szállodában reggelizett, ahol egyedi módon, saját kínai zöld teáját kérte, miközben a szálloda személyzete próbálta teljesíteni kérését. Kretinsky megjelenése tükrözte a gazdagok eleganciáját: magas, gondosan ápolt, acélos tekintetű, mégis mindig udvarias és figyelmes volt.
A Royal Mail, amelyet több mint 500 éve alapított VIII. Henrik, az Egyesült Királyság egyik alapvető részét képezi, sok brit számára kedves emlékeket idéz fel. Az emberek sokszor barátságos viszonyt ápolnak a postásukkal, aki minden nap elhozza nekik a leveleiket és csomagjaikat. Azonban az utóbbi években a Royal Mail helyzete romlott. A vállalat pénzügyi nehézségekkel küzd, és piaci részesedését folyamatosan veszti. A levélküldés volumene drámaian csökkent: míg 2004-ben még 20 milliárd levelet küldtek el, addig tavaly már csak 7 milliárd ügyfélhez jutott el. A cég a közelmúltban jelentős bírságokat kapott, mivel nem teljesítette a szállítási határidőket, és a munkavállalóival is feszült viszonyt alakított ki a sorozatos sztrájkok miatt.
Kretinsky célja, hogy a Royal Mail-t a logisztikai üzletágának sarokkövévé tegye, és versenybe szálljon a Deutsche Post DHL, DPD és az Amazon mellett. A Royal Mail a privatizációja óta, 2012 óta elvesztette a piaci pozícióját, mivel a konkurencia, amely jobban tudott technológiába fektetni, egyre inkább elhódította a piaci részesedését. A Universal Service Obligation (USO) keretein belül a Royal Mail-nek törvény szerint kötelező hat naponként leveleket, öt naponként pedig csomagokat kézbesíteni minden brit címre. Ez a kötelezettség hátrányosan befolyásolja a versenyképességét, mivel a magáncégek a legnyereségesebb üzleteket célozzák meg.
Kretinsky azonban azt ígéri, hogy a Royal Mail számára új lehetőségeket teremt. Az energiaiparban elért sikerei révén a Royal Mail anyavállalatának, az International Distribution Services (IDS) 27,5%-os részesedésével kezdett, és arra törekszik, hogy egy pan-európai konglomerátumot építsen, amely az energiatól és kiskereskedelemtől a logisztikáig terjed. Kretinsky tervei között szerepel, hogy a Royal Mail-t a GLS, a cég európai csomagszolgáltatási üzletágának tapasztalataival gazdagítja.
A Royal Mail jövője szempontjából kulcsfontosságú, hogy a szolgáltatás fenntartható legyen. Kretinsky elmondta, hogy a USO-t „ameddig csak él”, tiszteletben tartja, de a feltételeinek módosítását sürgeti. Az Ofcom, a brit kommunikációs hatóság, már vizsgálja a USO-t, és a Royal Mail azt reméli, hogy a másodosztályú levelek kézbesítési kötelezettségét csökkentik, ami évente 300 millió font megtakarítást jelenthet a vállalat számára. A Royal Mail vezetősége üdvözölte a változtatásokat, de aggodalmukat fejezték ki a szigorúbb kézbesítési határidők és az üzleti partnerek számára tervezett új szabályozás miatt.
Kretinsky célja, hogy a Royal Mail-t vonzóbbá tegye a modern fogyasztók számára, és a cég érdekeltségei között szereplő GLS példája alapján egy versenyképes csomagszolgáltatást alakítson ki. A Royal Mail már próbálkozott új postafiókok telepítésével, amelyek lehetővé teszik a csomagok könnyebb kezelését, és az új technológiák alkalmazása révén csökkenteni kívánja a szállítási időt. A cél az, hogy a vásárlók könnyebben, gyorsabban jussanak hozzá a csomagjaikhoz anélkül, hogy otthon kellene várniuk a kézbesítést.
A Royal Mail jövője tehát a technológiai fejlődésre és a versenyképesség javítására épít. A cégnek azonban még hosszú utat kell megtennie, hogy utolérje versenytársait. Míg Kretinsky tervei ambiciózusak, a Royal Mail számára a siker érdekében elengedhetetlen a megfelelő stratégiai irányvonal és a fenntartható fejlődés biztosítása. Az elkövetkező években látni fogjuk, hogy Kretinsky képes lesz-e megvalósítani elképzeléseit, és hogy a Royal Mail visszanyeri-e a régi fényét a modern logisztikai piacon.

