
A Sesame Street a Netflixre költözik, miután Trump leállította a támogatást
A Sesame Street, azaz a Szezám utca, nevű népszerű gyerekműsor mostantól a Netflix streaming platformján is elérhető lesz, miután Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke leállította a közvetlen támogatást az ingyenes PBS csatornának, amely a műsort sugározza. A Netflix bejelentette, hogy a Szezám utca ikonikus programja a „gyermekek médiájának szeretett sarokköve, amely elbűvöli a fiatal elmék képzeletét és táplálja a tanulás iránti szeretetet”. A platform 300 millió előfizetője számára új évaddal és 90 órányi korábbi epizóddal bővíti a kínálatát, ugyanakkor a műsor továbbra is elérhető marad a PBS-n is.
A Szezám utca sorsa a közelmúltban bizonytalanná vált, miután a Warner Bros Discovery, amely az HBO platformot birtokolja, nem hosszabbította meg a műsorral kötött megállapodását. Az elnöki rendelet, amely letiltotta a szövetségi támogatást a PBS és a National Public Radio (NPR) számára, azt állította, hogy ezek a médiumok „elfogult és pártos híradással” foglalkoznak. A közszolgálati műsorszórásért felelős hivatal, amely támogatta ezeket a közvetítőket, bejelentette, hogy megszünteti azt a szövetségi kezdeményezést, amely a gyermekek számára készült műsorokat, például a Szezám utcát finanszírozta.
A megállapodás értelmében a PBS hozzáférést kap a Szezám utca epizódjaihoz, amelyek a Netflix-en való megjelenés napján lesznek elérhetőek. A Szezám utca története egészen az 1960-as évek végére nyúlik vissza, amikor Lloyd Morrisett és Joan Ganz Cooney, a műsor alapítói, egy új módszert javasoltak az amerikai gyermekek tanítására a Harvard Egyetem Neveléstudományi Karának közreműködésével. Egy fejlődéslélektani szakértőkből álló csapat segítette őket a gyermekpszichológia elemzésében, és szórakoztató tanórákat állítottak össze. Jim Henson, a Muppet karakterek megalkotója is részt vett a munkában, létrehozva olyan ikonikus karaktereket, mint a Nagy Madár, a háttér pedig egy városi utca képét idézte.
A Szezám utca 1969. november 10-én debütált, azóta pedig milliónyi gyermek nőtt fel a műsor főcímdala, a „Can you tell me how to get, how get to Sesame Street?” kíséretében. Az évtizedek során a program és karakterei egy életet éltek a képernyőn kívül is. Elmo, a népszerű karakter 2002-ben a közpolitikához is eljutott, amikor meghívták, hogy a zenei oktatásról beszélgessen a Kongresszusban. 2006-ban, az Egyesült Államokban tapasztalható gyermekelhízási járvány idején a Szezám utca olyan egészségügyi szokásokról szóló epizódokat sugárzott, amelyek célja az volt, hogy a gyerekeknek a táplálkozásról és a testmozgásról tanítsanak. A Süti Szörny bejelentette, hogy a sütemények „néha fogyasztható ételek”, és arra tanította a gyerekeket, hogy mi a kiegyensúlyozott étrend. Michelle Obama, az Egyesült Államok korábbi first ladyje is ellátogatott a Szezám stúdiójába, hogy egy szegmenst forgasson az egészséges táplálkozásról.
A Netflix az utóbbi időben egyre inkább a gyerekek számára készült tartalmakra összpontosít, amelyek a szolgáltatás nézettségének 15%-át teszik ki. A közelmúltban bejelentették, hogy új részek érkeznek a Peppa Malac című animációs sorozathoz, emellett mobil játékok is elérhetők lesznek, amelyek rejtvényeket és színező feladatokat tartalmaznak. A Peppa Malac sorozat egy négyéves malac kalandjait követi, aki családjával együtt egy fiktív brit városban él. A Netflix tehát nemcsak a Szezám utcával, hanem más népszerű gyermekműsorokkal is bővíti kínálatát, ezzel is erősítve a gyermekek szórakoztatására és tanítására irányuló törekvéseit.

