
Elton John és Dua Lipa védelemért folyamodnak az AI ellen
Dua Lipa, Sir Elton John, Sir Ian McKellen és Florence Welch is azon sztárok között szerepel, akik nyílt levélben szólították fel a brit miniszterelnököt, hogy frissítse a szerzői jogi törvényeket annak érdekében, hogy védjék a művészeket a mesterséges intelligenciától. A több mint 400 brit zenész, író és művész által aláírt levél Sir Keir Starmerhez intéződik, és hangsúlyozza, hogy a megfelelő védelem hiánya azt jelenti, hogy a művészek „leadják” a munkájukat a technológiai cégeknek. A levélben azt is megjegyzik, hogy a brit kreatív ipar helyzete is veszélybe kerülhet, ha nem kapnak megfelelő támogatást. A művészek azt kérik a miniszterelnöktől, hogy támogassa a Data (Use and Access) Bill módosítását, amely megkövetelné a fejlesztőktől, hogy átláthatóan tájékoztassák a szerzői jog tulajdonosait arról, hogyan használják fel az anyagukat az AI modellek képzésére.
A brit kormány egyik szóvivője elmondta, hogy céljuk a kreatív ipar és az AI cégek fejlődésének támogatása, ezért konzultációt indítottak olyan intézkedésekről, amelyek reményeik szerint mindkét szektornak kedvezni fognak. Hozzátették, hogy semmilyen változtatást nem fognak figyelembe venni, amíg nem biztosak abban, hogy azok megfelelőek a művészek számára. Az aláírók között található Kazuo Ishiguro író, David Hare drámaíró, Kate Bush és Robbie Williams énekesek, valamint a Coldplay, Tom Stoppard és Richard Curtis is. Paul McCartney, aki januárban a BBC-nek elmondta, hogy aggódik amiatt, hogy az AI „ellopja” a művészek munkáját, szintén aláírta a levelet. A levélben hangsúlyozzák, hogy a művészek gazdasági értékteremtők, akik tükrözik és népszerűsítik a nemzeti történeteket, valamint a jövő innovátorai, és hogy a mesterséges intelligenciának szüksége van rájuk, akárcsak energiaforrásokra és számítógépes ismeretekre.
A művészek aggályait a levélben azzal próbálják enyhíteni, hogy a kormány támogassa Baroness Beeban Kidron által javasolt módosítást, amely lehetővé tenné az AI fejlesztők és a művészek számára, hogy olyan licencelési rendszereket dolgozzanak ki, amelyek lehetővé teszik az ember által létrehozott tartalom jövőbeli felhasználását. Azonban nem mindenki ért egyet a művészek megközelítésével. Julia Willemyns, a Centre for British Progress agytröszt társalapítója elmondta, hogy az ilyen javaslatok gátolhatják az Egyesült Királyság növekedését. Szerinte a javasolt intézkedések nem állítják meg a külföldi cégeket abban, hogy a brit kreatív iparból származó tartalmakat felhasználják. „A szigorú szerzői jogi rendszer elvonja az AI fejlesztést, lehűti a hazai innovációt, és közvetlenül károsítja a brit gazdaságot” – mondta a BBC-nek.
A levél azonban azon aggodalmak fényében érkezett, amelyek a művészek körében terjedtek el a szerzői jog által védett anyagok felhasználása miatt, amelyeket a generatív AI rendszerek fejlesztéséhez használnak. Ezek az eszközök, amelyek új tartalmakat képesek előállítani egyszerű szöveges utasításokra válaszul, egyre népszerűbbek és széles körben elérhetők a fogyasztók számára. Azonban a képességeik mellett aggodalmak és kritikák is felmerültek a felhasznált adatok és az energiaigényük miatt. Februárban olyan művészek, mint Annie Lennox és Damon Albarn, néma albumot adtak ki, hogy tiltakozzanak a kormány szerzői jogi törvényeinek javasolt módosításai ellen. A kormány konzultációt folytatott a javaslatával kapcsolatban, amely lehetővé tenné a fejlesztők számára, hogy az interneten elérhető tartalmakat felhasználják a modelljeik fejlesztéséhez, hacsak a jogtulajdonosok nem választják az „opt-out” lehetőséget.
Kazuo Ishiguro a BBC-nek egy korábbi nyilatkozatára hivatkozva kérdezte: „Miért lenne igazságos és méltányos, hogy a régi hagyományainkat megszüntessük a mammutvállalatok előnyére az egyéni írók, zenészek, filmesek és művészek kárára?” A Nobel-díjas író hozzátette, hogy azóta csak annyi előrelépés történt, hogy a kormány most úgy tűnik, elfogadta, hogy az opt-out javaslatok valószínűleg nem működnek. Szerinte egy új konzultáció a méltányosabb rendszer megtalálására lehetséges, de kérdéses, hogy mennyire lesz hasznos bármilyen konzultáció. „Fontos, hogy ezt helyesen csinálják” – írta.
A képviselők nemrégiben elutasítottak egy külön módosítást, amelyet Baroness Kidron terjesztett elő, és amely célja az volt, hogy az AI fejlesztők felelősségre vonhatók legyenek a brit szerzői jogi törvények alapján. Most Kidron asszony azt mondja, hogy a technológiai cégek átláthatósági kötelezettségei az új javasolt módosítás keretében támogathatják a licencszerződések fejlesztését a művészek és a vállalatok között. „Az Egyesült Királyság egyedülálló helyzetben van, hogy globális szereplővé váljon a nemzetközi AI ellátási láncban, de ennek a lehetőségnek a megragadásához szükség van az átláthatóságra, amelyet a módosításaim biztosítanak, és amelyek alapvetőek egy élénk licencpiac kialakításához” – mondta Kidron.
A kormány nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy „elengedhetetlen, hogy időt szánjunk a konzultációra kapott válaszok átgondolására, de éppen olyan fontos, hogy már most megalapozzuk a következő lépéseket”. Ezért elkötelezték magukat amellett, hogy közzétesznek egy jelentést és gazdasági hatásértékelést, amely feltárja a vita minden oldalának széles spektrumú kérdéseit és lehetőségeit. A technológia kreatív iparra gyakorolt „káros” hatásáról is beszámoltak, hiszen a szakértők egy része megkérdőjelezi, hogy a befektetés mértéke végül valóban magas lesz-e. Az új lehetőség a cég zászlóshajó keresőmotorjában akkor érkezik, amikor a vállalat versenyez az AI cégekkel. Ian Stuart, az HSBC-től elmondta, hogy a bankok „óriási” összegeket költenek informatikai rendszereik megerősítésére. A Bedford Corn Exchange pedig széleskörű szórakoztatást kínál, beleértve a zenét, komédiát és színházat.

