
Világszerte emelkednek az Xbox árak a vámok miatti bizonytalanság közepette
A Microsoft jelentős áremelést hajtott végre Xbox konzoljainak árában, a növekvő fejlesztési költségekre és a „piaci körülményekre” hivatkozva. Az árak országonként eltérő mértékben változnak; az Egyesült Királyságban az Xbox Series S ára 50 fonttal emelkedett, így a kiskereskedelmi ára 299,99 fontra nőtt. Az Egyesült Államokban ennél is drasztikusabb áremelkedés tapasztalható: a Series X ára 100 és 130 dollár közötti mértékben nőtt, a modelltől függően. A Microsoft döntése a globális gazdasági bizonytalanság közepette érkezik, amelyet az Egyesült Államok által alkalmazott vámok is súlyosbítanak. Bár a vállalat nem mondta ki egyértelműen, hogy a vámok állnak az áremelés mögött, szakértők szerint ezek is hozzájárulhatnak a fogyasztói árak emelkedéséhez.
A konzolok árának emelkedése más országokban is megfigyelhető, Európában az Xbox Series S ára 80 euróval nőtt, míg Ausztráliában 50 dollárral drágult. A Microsoft bejelentette, hogy megértik, hogy ezek a változások kihívást jelentenek a vásárlók számára, és hangsúlyozták, hogy az áremelést alapos megfontolás után hozták meg, figyelembe véve a piaci körülményeket és a fejlesztési költségek növekedését.
Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdiók alapítója, a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy az áremelkedés „elkerülhetetlen” volt, és hogy azt „a jelenlegi vámzavarok katalizálták”. Szerinte a játékosok lesznek a legnagyobb vesztesek, és nem sok reményük van arra, hogy az árak a jövőben csökkenjenek. Gonzalez azt is megjegyezte, hogy ez jelentős hatással lehet a Microsoft már amúgy is mérsékelt Xbox-értékesítésére, és szélesebb iparági következményeket is generálhat. „Valószínűleg ez nem az utolsó áremelés, amit látunk” – tette hozzá.
Christopher Dring, a Game Business hírlevél szerzője, szintén megemlítette, hogy a vámok „biztosan” részei voltak az áremelés döntésének. „Mivel a kiegészítők és alkatrészek Kínában készülnek, a kapcsolat nyilvánvaló” – mondta. Azonban hangsúlyozta, hogy más tényezők is közrejátszanak, mint például az infláció, az árfolyamváltozások és az üzleti költségek általános emelkedése. „Mindez zűrzavart okoz egy olyan iparágban, amely korlátozott növekedést mutat” – tette hozzá. A konzoljáték szektor az elmúlt 20 évben alig nőtt felhasználók számában, miközben a gyártási és játékfejlesztési költségek exponenciálisan emelkedtek. „Bármilyen költségnövekedés, még egy kisebb vám is, súlyos hatással lehet ezeknek az eszközöknek a jövedelmezőségére” – figyelmeztetett Dring.
A történelem során a konzolok kiadása utáni években az árak általában csökkentek, azonban ez a generáció épp az ellenkezőjét mutatja. A Sony például a PlayStation 5 digitális kiadását 360 fontra árazta az Egyesült Királyságban, amikor 2020-ban piacra került, de azóta az ára 429,99 fontra emelkedett. A jövőbeli Xbox játékok ára is kérdéses; a Microsoft bejelentette, hogy várakozásaik szerint „néhány új, első féltől származó játékunk” 2025-ben 79,99 dollárba fog kerülni. Ez az ár megegyezik a Nintendo által bejelentett költséggel, amely a közelgő Mario Kart World-öt illeti, és aggodalmat keltett a játékosok körében, akik ezt „elérhetetlennek” nevezték. A Microsoft azonban tisztázta, hogy nem tervezik a már meglévő játékok áremelését, csupán az új, a saját fejlesztésű címek esetében. A vállalat azonban nem volt hajlandó nyilatkozni arról, hogy a jövőbeli játékok áremelése várható-e az Egyesült Királyságban is. „A helyi árak eltérhetnek az országok és platformok között” – mondta a cég.

