
Milyen irányba tart a közösségi média jövője?
Jay Springett, a tech-stratégista és podcast-műsorvezető, kíváncsiságból csatlakozott a Butterflies AI nevű közösségi médiaplatformhoz, és végül több mint fél évet töltött el ott. A Butterflies célja, hogy lehetőséget adjon az emberek és mesterséges intelligencia (MI) személyiségek közötti interakcióra. Springett online személyisége idővel fejlődött, miközben más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, sőt még saját Beanie Babies (puha játékok) gyűjteményét is elindította. A műsorvezető szerint az egész olyan volt, mintha az MI-k saját szappanoperáikat írnák egy szimuláción belül. „A Butterflies-szal való interakcióm más volt, mint más platformokkal. Inkább megfigyelésnek éreztem, mint részvételnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt, hogy figyeljem” – nyilatkozta a BBC-nek.
A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások igyekeznek teret nyerni egy olyan időszakban, amikor sokan elégedetlenek a közösségi média óriásaival. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X platform napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban 2024 januárja óta közel 25%-kal csökkent. De nem csak az X szenvedett, a Facebook mobil és asztali forgalma is csökkent az elmúlt években. A Pew Research Center jelentése azt mutatta, hogy a tizenévesek körében a Facebook és az X használata egy évtized alatt a háromnegyedről egyharmadra esett vissza.
A Bluesky az egyik olyan közösségi média cég, amely növekedésnek indult. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X rovására. A Bluesky sikerének alapja nemcsak a megfelelő időzítés, hanem az is, hogy új architektúrája lehetővé teszi az X-hez hasonló élményt, magas fokú testreszabhatósággal párosítva. Míg a központosított rendszerekben a közösségi média cégek teljes mértékben ellenőrzik a tartalmakat és identitásokat, a Bluesky felhasználói eldönthetik, hogyan moderálják a hírcsatornáikat, és milyen típusú bejegyzéseket ajánl a számukra az algoritmus. Ha valaki nem kedveli a szélesebb diskurzust a Bluesky-on, egyszerűen átkapcsolhat a „barátok körében népszerű” hírcsatornára, hogy lássa, miről beszélnek az általa követett emberek.
Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint a Bluesky számára nem lesz egyszerű felzárkózni az X és a Facebook méretéhez. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a „bevételtermelés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalommoderálás” között, ami sokkal könnyebben hangzik, mint amit végrehajtani lehet. A hírességek által támogatott Free Our Feeds alapítvány azon dolgozik, hogy ezt megvalósítsa. Olyan neves személyiségek támogatják, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és terveik szerint a következő három évben 30 millió dollárt (23 millió fontot) szeretnének összegyűjteni egy nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására, amelyet az AT Protocol, a Bluesky-t működtető decentralizált hálózat hajt.
Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora úgy véli, hogy a Bluesky erős alapot teremtett a közösségi média infrastruktúrájának megosztására, de amíg ők az infrastruktúra elsődleges üzemeltetői, fennáll a kockázat, hogy nem fogják a közérdeket szolgálni. Azonban a legnagyobb aggodalom a feltörekvő platformok számára a hálózati akadály. Ezt Metcalfe törvényével lehet összefoglalni, amely szerint a hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat arra használják, hogy egyre nagyobbak legyenek, míg kiszorítják a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.
A nonprofit szervezetek, mint a Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelyet Mr. Prodromou vezet, olyan stratégiát dolgoztak ki, amely reményeik szerint segíthet áthidalni ezt a Metcalfe-törvényt. Céljuk, hogy a felhasználók ne különböző kedvenc szolgáltatásaik között ugráljanak, hanem egy olyan platformot fejlesszenek ki, amely mindezek tartalmát kínálja. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások kombinálását más közösségi média cégekkel, amelyek ezt a protokollt használják – mint például a Mastodon. Ezen interoperabilitás segítségével Mr. Prodromou reméli, hogy az olyan szolgáltatások, mint a Social Web Foundation, képesek lesznek ugyanazt az értéket nyújtani, mint a hatalmas, monolitikus platformok.
A helyzet nem egyszerű, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt; például a Bluesky az AT protokollt használja. De a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik olyan megoldásokon, amelyek lehetővé teszik különböző technológiát használó weboldalak aggregálását. „Az elmúlt évtizedekből egy dologra tanítottak bennünket: a világ legkevésbé szükséges dolga egy mindenki számára megfelelő megoldás nyújtása” – mondja Mr. Berjon. A spektrum másik végén azok állnak, akik inkább saját rést akarnak kialakítani, mintsem hogy felváltsák a meglévő óriásokat. Az utóbbi években egyfajta virágzó iparág alakult ki különleges, új közösségi alkalmazásokból. Az egyik ilyen a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre. A Mozi nem arra bátorítja az embereket, hogy online társasági életet éljenek, hanem értesít, amikor ugyanabban a városban vagy eseményen tartózkodik valaki, akit ismernek, és arra ösztönöz, hogy gyakrabban találkozzanak személyesen.
Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk új korszakot hoznak a közösségi hálózatokban, ahol számos új, érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, több választási lehetőséget kínálva az emberek számára. Reményei szerint a Flipboard Surf alkalmazása segíti az embereket a zűrzavaros közösségi média ökoszisztéma kezelésében. Ez lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy központosított hírcsatornából böngésszenek, amely posztokat és tartalmakat gyűjt különböző platformokról, beleértve a Threads-t, a Bluesky-t és a YouTube-ot. „A végén” – mondja Mr. McCue – „valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás felváltja a Facebookot vagy a Twittert, ahogy azt valaha ismertük, hanem inkább több szolgáltatás kezd majd időt rabolni azoktól az régi, egységes hírcsatornáktól, viselkedésünk pedig ezekkel az új választási lehetőségekkel fog változni, és az új generációk többet fognak elvárni.”

